Jméno: jawassss
IP: uživatel16252
 Zdrar, dělám bakalářskou práci o motoru jawa pionýr (typ 20,21,23) Hlavním cílem mé práce má být dosažení co nejmenší možné spotřeby paliva. Upravy mám jak popsat tak prakticky provést. Proto se chci zeptat jestli někdo nemá nějaké návrhy jak by se dala spotřeba paliva snižovat. (vím že to závisí aj na stavu kol, ložisek, tlaku pneu atd. ale to neberme v potaz myslím jen čistě motoricky. Pokud by někdo měl nějaké rozsáhlejší info tak dyštak napište na mail. doctus@email.cz díky jawasss
odpovědět
Posl.aktualizace: 20. února 2015 20:26
Jméno: marian
IP: uživatel17701
 určite by som volil dvojkrúžkový piest. Pri jazde na spotrebu sa jazdí v nižších otáčkach kde jednokruh "nedrží" tlaky. Použil by som kludne klasické liatinové a masívne by som na nich zrazil hranu- zúžil.
Snažil by som sa maximálne znížiť hmotnosť posuvných častí, ich zotrvačnosť je jednou z hlavných mechanických "bŕzd" piestových motorov. Kluka a aj jej uloženie v blokoch musí byť perfektne vycentrované.
No jej vyváženie je pre spotrebu NEPODSTATNÉ, to má vplyv iba na komfort jazdy a životnosť. Použil by som karburátor ktorý má minimálne nastavenie volnobežnej zmesy alebo tri trysky /ak taký pre 50 ccm
vôbec je/ K tomu výkonejšie zapalovanie čo zvláda zapáliť aj chudobnú zmes. Pre takúto aplikáciu by sa mi osobne pozdával viac valec z pio. 05. Kedysi ked som na pionieri chodil do školy, tak som pri jazde na
spotrebu bežne dosahoval 1,5 l/100 km. Ak to postavíš ako ekošpeciál myslím že je šanca dostať sa spotrebou tesne pod liter.
Ešte nápady ktoré neviem či by niečo usporili alebo iba skomplikovali konštrukciu : labirinty miesto gufier, elmag. zatváranie volnobehu pri zvýšených otáčkach
Datum: 20. února 2015 20:26
Jméno: marquee
IP: uživatel13627
 No když už, tak musí počítat s nějakými investicemi  a zas tak drahé to není a s ohledem na skutečnost, že ušetří cca 10-15% výkonu.... kde je najdeš a na spotřebě se taková výkonová úspora hodně projeví.
Datum: 16. února 2015 8:49
Jméno: standa
IP: uživatel17866
 To je zas dost drahá záležitost. Bude rád,když mu zainvestujou alespoň něco.
Datum: 15. února 2015 20:07
Jméno: marquee
IP: uživatel13276
 No mnoho tu už bylo řečeno, ale pokud bych u pionýra šel po snížení ztrát tak bych se v první řadě věnoval náhradě primárního řetězového převodu
Datum: 15. února 2015 19:49
Jméno: jawasss
IP: uživatel16252
 jo ještě se chci zeptat jestli někdo neznáte nějakou knížku ve které by byl důkladně popsán motor jako všechny jeho části třeba válec zapalování atd.
Datum: 15. února 2015 15:59
Jméno: standa
IP: uživatel12828
 Vše z toho jsem psal až na ten jednokruh. Tomu nevěřim,nechal bych dvoukruh,možná bych dal dvoukruh na slabý kroužky,sesa umí sehnat.
Datum: 14. února 2015 16:26
 kámo nechci ti do toho kecat, ale když se podíváš na nový spalovací motory, tak zjistíš že dochází ke snížení počtu pístních kroužků , takže bych volil 1k píst s 1mm kroužkem... s origo karbcem bych se rozloučil jako první, Jikovy vždycky žrali a nikdy nejeli, ať v motorkách nebo automobilech, originální airbox si troufnu říct že nenahradíš ničím co by fungovalo líp...ještě bych zauvažoval nad tvarem spalovacího prostoru.. ty máš sice dobrý teoretický nápady, ale v praxi by ten motor měl s poloviční spotřebou i poloviční výkon
Datum: 14. února 2015 13:50
Jméno: jawassss
IP: uživatel16252
 díky za příspěvky, já to měl vymyšlené tak že bych první udělal všechno do 100% tzn nechal vyvážit kliku ale ted kldyž píšete že klasické vyvážení neni 100% tak nevím, pak jsem chtěl dát 3K píst (myslím že stím by to mělo dobrý tah od spodu tím pádem by to mohlo jezdit v nišších otáčkách = nišší spotřeba. Samozřejmě válec na výbrus a zajetý. pak samozřejmě všechna nová ložiska místo bronzových pouzder jehly. spojkový koš a převodovky ve 100% stavu. Bezkontakt zapalko si myslím že určitě udělá hodně. Pak co se týče karbecu jsem chtěl nechat origo, jen zajistit aby co nejmenší množství benzínu protíkalo. pak dát menší trisku a snížit hladinu atd. toje asi cšecko co mě tak napadá. možná by ještě pomohlo dát jiný filtr
Datum: 14. února 2015 8:39
Jméno: standa
IP: uživatel17862
 Dobře,ale tak zběžně jsem nejednou četl,že pio klika ty výchozí hodnoty serie nemá úplně top a navíc to muže slušně rozhodit i těžká ojnice a blbej těžkej píst (některé CKR to údajně způsobovali)... takže myšlenka byla taková,jestli by tedy nebylo od věci i vhodně vyvážit kliku jako celek - jak píšeš ty přidat/ubrat v jednotlivých kmitajících prvcích aby se dosahlo nějaký rozumný hodnoty...kliky dělá dost lidí...výběr má ... toť vše z mý strany ... klikař nejsem,vim zběžně to co asi každej,co se zajímá aspoň trochu o motory... možná jdu zbytečně do detailů,ale dotaz byl na dosažení nejmenší spotřeby...a nejmenší spotřeby dosahneš když vše bude top... seriová klika bude dostačující pro rozmezí 4000-6000 ot/min,to asi jo,ale třeba tam je rezerva? Poraď...mě se tohle téma moc líbí a byl bych moc rád,kdybys nás Jawassss informoval jak se to vyvijí ... já už "opravenou" serii totiž donutil jezdit za tech cca 2,5-3L/100km s mými 93kg jen vylepšením továrního provedení válce,vyladěním karbecu a sání + zapalování ... a ty rezervy tam furt jsou ... karbec a plnění válce má rezervy určo ... možná by bylo dobrý třeba použít kratší píst z babety a zkrátit k němu válec...k tomu přizpůsobit časování válce...třeba do 05 vložky udělat přefuky alá simson,sací kanál by tam byl vhodnej pro píst babety,jen by se doladil,vejfuk by se doladil...možná bych nechal 30mm od HU jako má simson... lepší karbec,dotryskovat,sání ... musí to jít ... vycházim ze Simsona,kterej relativně jede a žere prd...
Datum: 13. února 2015 17:15
Jméno: Tom
IP: uživatel9389
 standa. Každá nevyváženost způsobuje nějaký odpor. Ale při vyvážení kliky nemůžeme odebrat hmotnost ojnice a pístu, ale musíme ji doplnit další nevyvážeností která bude kmitat proti té první (proti ojnici a pístu). Takže u vyvážené kliky nám vlastně kmitají dvě hmoty.
Datum: 13. února 2015 16:28
Jméno: carodak
IP: uživatel12545
 doporucuju chodit behat,potom se dostanes na hodnoty 0/100km  jinak ti samozdrejme preju hodne stesti
Datum: 13. února 2015 15:53
Jméno: standa
IP: uživatel17861
 Právě že základ bude spodek motoru a pak další související odpory,tření a kmitání,tim bych začal,válec a věci kolem je až na druhym místě. Nebo jinak...mužeš mít dobrej válec,ale je ti to prd platný,když část výkonu sebere vyrachtanej primár a malinko šmajdavej koš (na oko "v cajku"  ...něco se ztratí v převodovce,protože už je vydrbaná ( zde by mohli pomoct jehly na předloze)...dál ušmajdaný sekundární kolečko a nakonec zuby rozet a řetěz ... vzadu upět kolmost kola,dření náhonu,házivost rozety... hafo je toho a vše jsou nemalé ztráty - ale v součtu to udělá hodně.... a třešnička na dortu - párový kartery! Pak válec,hlava,karbec,vejfuk atd...
Datum: 13. února 2015 15:40
Jméno: mustang 23
IP: uživatel15205
 * se správnouvůlí
Datum: 13. února 2015 15:10
Jméno: mustang 23
IP: uživatel15205
 Základ bude dobrej válec ze správnou (vhodnou pro tuhle discíplínu), volej udělá taky hodně . Největší loterie bude plnění protože origo karburátor asi nevyhovuje. Klika musí být top. Rozmyslim jestli jednoukrouzkovej nebo dvoukrouzkovej pist. Dal je taky zajimavy popremyslet pri jaky rychlosti ma mit motor idealni spotrebu aneb 45 khm pul plynu se rovna spotrebe 65 kmh 3/4 plynu.
Datum: 13. února 2015 15:09
Jméno: standa
IP: uživatel17861
 Tom: Zajímavý,to jsem třeba vůbec nevěděl. Ale pointa je určo v tom,mít tu kliku TOP...ne jen vycentrovanou,některý kopou i když jsou vycentrovaný skoro na nulu,nevim proč,ale je to tak ... co bys teda radil ty?
Datum: 13. února 2015 9:49
Jméno: Franky
IP: uživatel16565
 jedina spravna odpoved je provrtat dekl a navarit slapky. nasledna spotreba - cigaro/hodina
Datum: 12. února 2015 23:31
Jméno: David
IP: uživatel12679
 Aj soráč to mělo bejt jen k motoru.....
Datum: 12. února 2015 21:46
Jméno: David
IP: uživatel12679
 Čus, souhlas s tím níže + zaměřit se na vnější jízdní odpory vozidla. (Odpor do stoupání a setrvačný s tím moc nic nenaděláš), ale určitě mít třeba na paměti odpor valení. Dobře vycentrovaný paprsky, snažit se aby ti kola moc neházely (a přední vidle mít taky ok). Z vlastní zkušenosti to vím. Největší problém je s odporem vzduchu. Je docela nepříjemný když jedeš na 20 a fouká ti vítr proti. Řešením může být i nějaký plexištít a určitej předklon jezdce udělá taky dost, ale u plexi bacha na to aby jsi nezvětšoval celkovou čelní plochu.
Datum: 12. února 2015 21:42
Jméno: Tom
IP: uživatel9389
 standa: a co když řeknu, že s vyvážením kliky se pasivní odpor zvětší. Co ty na to?
Datum: 12. února 2015 21:03
 Snížit pasivní odpory jak na motocyklu tak v motoru,vyvážená - ne jen vycentrovaná - klika - tzn.výroba nové kliky,na které by se dalo dosahnout lepšího vyvážení než u serie - nejlépe s plnými a silnými setrváky - zlepší se spodní komprese a plnění. Další rezervu má motor v zapalování - určo bezkontakt co dává 100% - ní pravidelnou silnou jiskru. Svíčka - jiskřiště,tepelná hodnota. Sací koleno - lepší tvar,jiná délka. Karburátor nové koncepce - řekněme Dellorto 17,5mm nebo simson 16mm + vhodně zvolit sání a trysky. Opravit/upravit válec,odstranit výrobní nepřesnosti,100% nastředit vložku,vylepšit odfláklá provedení sacího kanálu z výroby,dorovnat vejfukovej kanál... dokonale vypucovat přefuky (nepíšu leštit) .... lepší hlava s lepším chlazením,možná spalovák krapet menší..... výfuk jedinej asi ok ...... dle mě se dostaneš na 2L/100km .... klidně mail
Datum: 12. února 2015 20:41
|



|