 čau Chongu. Tak mě napadlo, co si dát na moto nějaký solární články, co by dobíjely baterku, takže aby dávaly kolem těch 6V.. Myslíš, že by to šlo nějak udělat zě by se tam poskládaly, sériově propojily, daly přez nějaký odpor který by propustil třeba max jen 6,5 V a napíchlo by se to na baterku? že třeba kdyby se mi baterka vybyla, tak by mě šla štáva z toho přez tu baterku, takže by se vlastně pořád dobíjela, myslíš, že by to šlo? jo, ještě mi pls pošli ten návod na ten voltmetr z diod na mail tjanu@centrum.cz dík moc..
odpovědět
Posl.aktualizace: 15. ledna 2009 15:51
Jméno: Maikel
IP: uživatel3317
 Proč tu motorku rovnou neudělat na elektriku..........................jestli se někdo pokusíte udělat dobíjení solárníma článkama dejte vědět chci se zasmát....
Datum: 15. ledna 2009 15:51
Jméno: standa
IP: uživatel4975
 ja jsem spise jen takový prevodník vedomostí...takovy menic   obcas si nekde neco prectu a pokud je to zajimavy info,tak se mi vreje do pameti....
Datum: 12. ledna 2009 22:52
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Zase máš ty prsíčka, tam schováš i nákup  . Jojo, nejsem nějakej ortodoxní elektrobijec, takže i já jsem zvědavej na dlouhodobou životnost. Nejvíc se obávám vibrací, dimenzace výkonových částí a odolnost tyristoru. Jinak ale všechno je řešitelné použitím festovnějších součástek  . Taky počítám s tím že by bylo vhodnější zalít celek do silikonu a hliníkové krabičky, aby se tranzistory opřely o dno (v poslení verzi mám SMD tranzistory). Pak by neměli vadit vibrace ani voda...No já ještě do typologie dynam a alternátorů jawek neproniknul. To mě ještě čeká.. tak jsem rád že ty budeš moje studnice vědomostí
Datum: 12. ledna 2009 19:58
Jméno: Standa
IP: uživatel4557
 To chong: Ja jenom doufam,ze to vsechno nekam nacpu aby to nebylo videt....precejenom mam 21 a tam CDI pod sedacku neprisroubujes  tak vercajk stejne nevozim,takze tam se to snad vejde i s baterkou,ale mam spis takovy obavy abych sebou nemusel vozit vejražní stator kdyby to kleklo...elektronice moc neverim,ale to ze v noci uvidim mi laka ze vseho nejvic....a ty starty mi taky zajimaj,jak si rikal...me to teda suprove chyta i se slabou jiskrou,ale to ze mam mensi odtrh na svicce vadi dost roztaceni motoru(mnoholetá mnohonásobná skušenost).....jinak bracha na nem jezdi kazdej den do prace a blafne to teda uz na poprvy,ale vetsinou chcipne a na podruhy uz se chyti chvili štěká a tak po 20 vterinach drzi volnobeh....rekl bych ze je to spusobeny bohatosti smesi...mam odškrcenej vzducháč aby to chytalo i teplý....znas asi vecne omylany problem teplych startů a moc bohaté smesi....jinak co se týče kejvy...ja vim ze jsi koumak a ze vseho bys chtel vymacknout maximum výkonu,ale bylo by jednodussi prekopat 75W dynamo z 478 na 12V...cetl jsem o tom nekde na jawamanii a dostes z toho snad dvojnasobek vykonu oproti 6V soustave....a CDI si na to muzes klidne dat....takze to vychází bilančne lepe nez klasické VAPE 110W...pokud mi jeste jednou klekne dobijeni na peraku tak tohle je pro me jasna volba....republika je plna blbů ktery neumej seridit dobijeni a tak radeji stare zapalovani za pětibábu prodaji a koupi VAPE a pak neni problem koupit na burze za 500-800 funkcni 75W zapalovani a jen k nemu dokoupis doplnky jako je vhodne rele
Datum: 12. ledna 2009 19:41
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 To JS - dynamo se budí plným napětím při volnoběhu. Takže jestli dojde k nějakému poklesu výkonu, tak v nižších otáčkách. Jinde bude vliv zanedbatelný. JInak fakt už nevím na co narážíš  . Potíže nevylučuju, bo jsem to ještě nedělal a je to zatím jen převzatá idea. Gro úpravy není jen v regulaci, ale kompletním snížení spotřeby, aby byla soustava alespoň trochu plusová...
Datum: 12. ledna 2009 19:34
 Chongu, málo to je. Původně jsem tě jen chtěl upozornit, že jsi na to zapoměl. Všechno, co jsem tu psal jsem bral, že se dynamo budí plným napětím dynama.
Datum: 12. ledna 2009 18:38
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 To JS - pro představu, úbytek na diodě bude cca 0,3V. A o to se zvedne buzení aby se to vykompenzovalo.
Datum: 12. ledna 2009 18:32
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Hele, ale přecijenom.. potíž je v tom, že to vozítko by jezdilo ,,na suchý z nosu,, Kdybys to přepočítal na pionýra, musel by být taky z drátu a ty bys musel vážit jako nemluvně. Prostě efekt hezkej, ale krom tohodle oboru ,,elektohmyzu,, a solárních vozítek to praktické využití nemá. Prostě pokud se budem bavit o proudech potřebných k dobíjení, tak abys došel k slušným výsledkům tak buď bude plocha těch solárů tak veliká že bys to neměl kde vozit, nebo by se na nabíjení muselo využít světla i z doby parkování a ještě by musela být klika na počasí.. přecijenom sluníčko nesvítí celej rok
Datum: 12. ledna 2009 18:26
 Chongu, při stejných otáčkách a stejným buzení bude napětí a proud na dynamu stejný a tou diodou se napětí o trochu sníží a když bude nižší napětí, bude nižší výkon.
Datum: 12. ledna 2009 18:20
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Loukote.. nezlob!
Datum: 12. ledna 2009 18:19
 tak jako já to nechápu, když ten můtůrek to utáhlo, tak že by to neutáhlo dobíjení..  normálně tam měl lanko převod z motůrka na kolo, a tos měl vidět ty fofry co to chytlo, když na to zasvítil  .. a když to posílala nějaká firma na ty školy se zaměřením na elektrikářa co majvobor, tak to zas nemůže bejt tak drahý ne, když to poslaly na tolik škol..
Datum: 12. ledna 2009 18:18
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Loukote.. nezlob!
Datum: 12. ledna 2009 18:13
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 To Standa - no já už mám dva zdroje na výrobu statoru pro čtyři cívky. Dokonce uvažuju, že kdyby se to vyvedlo dát tuhle verzi magneta do kejvy... pokud to měření potvrdí že z toho těče 60W a víc, tak to tam půjde, protože dynamo nedonutím jet nad 6V. Ale tohle na 12V pojede... Jinak testy toho třícívkáče ukázaly že s tím LED světlem to svítí od volnoběhu stabilním světlem s 25W žárovkama... což vypadá sakra slibně  . Jinak k tomu regu do statoru. U čtyřcívkové verze to tam nebude. Přecijenom je tam dost teplo a to ty kondenzátory rozhodně nebudou mít rády a po čase vyschnou... Je to elegantní, ale nepraktické místo pro kondenzátory smrtící...
Datum: 12. ledna 2009 18:11
 jo, k tomu autíčku na solární pohon. byl sem na škole, a tam měli udělaný z drátů autéčko, na střeše měli solár panel, tak 10 x 15 cm, a zasvítil na to lampičkou, a autíčko mělo překážku a hrabalo se  tak sem si řikal, když to utáhne 6 V motůrek, tak proč by mi to nedobylo baterku, tak sem se jen ptal, jo, mimochodem, jaktože to utáhlo, a baterku by to nedobíjelo?
Datum: 12. ledna 2009 18:10
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 To Js - Proč? Nějak nerozumím tomu co píšeš, netvrdil jsem že zmenším buzení, nebo něco podobného. Není to můj nápad, ale s autorem souhlasím... jestliže odpojovací relé ,,žralo,, 5W, tak tím že ho zruším, těch 5W zákonitě musím ušetřit... V konstrukci zůstávalo zachované regulační relé bez zásahu do funkčnosti. Ten úbytek je jen na PN přechodu diody, takže když se zvedne výstupní napětí regulované prvním stupněm tak se úbytek kompenzuje a v soustavě bude stejná úroveň udržovaného napětí co byla před úpravou. Proud je stále stejný... jen je ho o trochu víc uspořením z jednoho ,,spotřebiče,, v rámci regulačního relé.
Datum: 12. ledna 2009 18:06
 Chongu, ikdyž to budeš míň regulovat, výkon se tím úbytkem stejně zmenší.
Datum: 12. ledna 2009 17:47
Jméno: standa
IP: uživatel4557
 Tomáši to víš no...ja mam porad nejaky starosti ve skole,zdenda mel zase nejaky inventury a podobny blbosti,takze v praci toho moc nestih no a tak porad cekam na nej....dela posledni chybejici cast....to hezký placatý půlkolečko na kterym je usmerneni...4 cívky jsem hodil pod ponk...asi radsi usetrim nejakej proud na zadnim svetle jako ty....zacinam uz premejslet o tvym LED svetle....jinak to dobíjení na peraku nebyla prdel a kroutil jsem vsema sroubkama kterejma se kroutit nesmi  mozna tam mam stator 45W a rotor 55W ale nijak to nicemu nevadi,nic nehori,dobiji,sviti,jede,100%spolehlivost...no neresim to...spokojenost...ale rikam sestelovat jednocivkovy rele je umeni....
Datum: 12. ledna 2009 17:29
 Hele chongu! ja tady něco plácnu o solárních článcích ty mě ponížíš a nazveš mě "tranzistorem" klidně si mysli že jsem blbec, když mě neznáš, tak já ti o sobě něco povim \r\npracuju jako specialista slaboproudu v podniku Arcelormittal a zároveň studuju výpočetní techniku a informatiku v ostravě na fakultě Vysoké školy báňské. Já tě považuju za\r\nchytrého kluka a nic proti tobě nemám, ale neurážej lidi jen tak na potkání. Dobře asi sem to trochu nedomysles s těmi články, ale myslíš že mám čas?A když, už jsme u těch\r\nakumulátoru tak máš pravdu těch je spousta druhů, ale nehodí se všachny na motorku a zároveň sem se ptal jakou má baterku  . já jsem počítal s tím že tam bude mít olověný bezúdržbový tak jako mám já. Já jsem zase na střední stavěl vozítko na solární pohon a parametry toho solárního článku co udává GMElektronics jsou totožné s těni mojemi, akorát velikost článku se zmenšila odté doby  a napájeli mě motorek který měl odběr až 500mA. LoukotMAN neříkal, kde tu baterku bude nabíjet! Proč by křemíku měly vadit vybrace? pokud si vygravíruješ nebo vyleptáš desku s plošným spojem, napájíš na ni ty solární panely a navrhneš si uchycení, tak myslím že není co řešit, ale to už jsme zase někde jinde že!\r\nměj se Chongu, zase někdy,čau. Jinak si myslim lidi, že tohle je skvělý e-shop a Sesa je machr co všachno dokáže sehnat.
Datum: 12. ledna 2009 17:28
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Úbytek na diodě znamená malinko doladit relé prvního stupně aby se úbytek kompenzoval... Nebo rego udělat celé polovodičové.
Datum: 12. ledna 2009 17:27
 Chongu, započítáváš i úbytek napětí na diodě?
Datum: 12. ledna 2009 17:22
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Stando jsi prostě kouzelník  ) Měl jsi tam 45W, nebo 55W dynamo? Zkoušel jsi už v praxi CDI? Nějak se se Zdeňkem neozýváte... Podařilo se mi významně zmenšit tišťák.
Datum: 12. ledna 2009 17:03
Jméno: Standa
IP: uživatel4557
Datum: 12. ledna 2009 16:53
Jméno: standa
IP: uživatel4557
 kdyby ty clanky meli takovej vykon jak si myslite,tak proc asi vyrabime v CZ nejvetsi podil elektřiny hnědouhelnýmy elektrárnami,co   zamyslete se....Chongu ja te taky obdivuju....ja bych na tohle nemel....
Datum: 12. ledna 2009 16:48
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Jo, nějak mi vrtalo hlavou Loukote že furt něco řešíš kolem elektriky, máš problémy s dostatečným nabíjením za provozu viď? No mě to na kejvě také čeká a protože mě taky na kejvě čeká sposta chromu, repase motoru a jiné nepříjemně drahé záležitosti, tak zpočátku také s vapem nepočítám, takže jsem popřemejšlel jak zlepšit energetickou bilanci okruhu na takovém stroji (čouzeta to má obdobně). Takže protože z dynama nelze vymáčknout větší napětí než 6V a ani výkon, tak začnu tím že seženu 55W verzi. Z té dostanu 60W (pěkná a ne moje myšlenka) jen tím že nahradím odpínací relátko rega (druhý stupeň) shottkyho diodou. To relé by mělo žrát 5W a tím že ho vypreparuju získám 5W navíc (shotky pracuje zadarmo)... Zadní světlo i brzdovka půjdou do LED, takže vzadu ušetřím 9,5W (brzdovku zanedbávám, nesvítí furt) bo LED světlo nadimenzuju kompromisně na 0,5W. Další úsporu očekávám v zapalovací soustavě, kde se uvažuje u induktivního zapalování s cca 20W. Když nyvrhnu 6V verzi CDI, která mi v současné době při 12tisících otáčkách žere 8W, tak v běžném provozu na kejvě budu na 5W.. ejhle úspora 15W... Takže 60W - 0,5W (LED světlo) - 5W (CDI) je stejně cca 55W... takže dopředu pak dám halogenku 6V 40/45W a ještě mi něco zbejvá na dobíjení. Každopádně energetická bilance pak bude kladná ! A proto krom úbytku energie během odstávky bych neměl řešit prázný akumulátor a ještě to bude svítit víc než v serii. V současné chvíli proto drobně pracuju na 6V verzi CDI, což ale znamená spáchat to od píky, bo integráče 12V verze nefungují pod 8V. Ale Loukote, tudy vede cesta, pokud nechceš z jakéhokoli důvodu investovat do Vape.
Datum: 12. ledna 2009 16:42
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Poslal jsem to ještě jednou... Loukote tak ti ten mail snad už došel...
Datum: 12. ledna 2009 16:24
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Beránku... když si jednou někde přečteš že se nějaký typ akumulátoru nabíjí desetinou kapacity, tak věz že to neplatí pak paušálně pro všechny.. máš na mysli samozřejmě běžný Nicd... jenže pak existují Lipo, NiFe, olověné, stříbrozinkové a kdovíjaký další... a věř že každý z nich se nabíjí úplně jinak  . A protože předpokládám že když Loukot má ČZ175 že z celé té plejády akumulátorů bude mít právě ten olověný akumulátor v provedení běžném, tak tam samozřejmě také je max.doporučený nabíjecí proud, ale ten stěží překročí jeho dynamo, nebo i třebas Vape.. takže tam omezovat nabíjecí proud není ani zamák potřeba... a to tvoje navrhované přepínání solárních článků a dynama.. já osobně bych použil řešení s diodou od každého zdroje energie, není pak třeba nic přepínat  . Chápu tvé nadšení z objevování elektroniky, ale s nápady vývojově nepřekračující 19.století bych byl skromější... Každej kdo se v elektronice kdy hrabal si musel projít svými utopiemi. Ale buď v klidu i já se jim nevyhnul... a proto ti udějuji právo mě oslovovat ,,polnoční král czest,, ikdyž netuším co to je... Ale k solárním článkům, možná by to mělo nějaký smysl v případě že by se tím měl akumulátor nabíjet v garáži, jenže pořizovací cena dostatečně výkonného panelu se blíží ceně Vape a potom z ryze praktického pohledu bych dal přednost vape a starosti s nabitým akumulátorem lze pak hodit za hlavu navždy... Jinak ten Imax s tak malou plochou se mi zdá fakt mimo mísu... možná tak u oblouku svářečky  . Mám doma poloviční a dává pár mikroampér, hodí se jen pro přenosnoou kalkulačku  . A ikdyby to s těmi proudy byla pravda, aby se nabila, tak by jsi motorku nemohl parkovat v garáži, nebo by jsi v garáži musel udělat střechu z makrolonu, nebo by jsi jí raději parkoval venku na sluníčku?  Také si myslím že vibrace by těm panelům nedělali dobře. Já nevím.. je to podle mě blbost.
Datum: 12. ledna 2009 16:15
Jméno: joxa
IP: uživatel2136
 ty rozměry jsou v milimetrech bacha!!!
Datum: 12. ledna 2009 16:15
 já neim, ale nezdá se mi, že ten článek na kerej sem sem dal vodkaz že by měl 69 a 29 cm, dit se podívejte na tu kapku cínu z porovnáním z tou plochou, to je asi nějaký divný ne? ale kdyby to bylo třeba já neim, 5 x 10, tak já to mám předělaný, takže u mě by to jako bylo kam dát, ale nezdaj se mi ty rozměry u toho no...
Datum: 12. ledna 2009 15:11
 Chongu...já tě obdivuju, za tu trpělivost s jakou tady odpovídáš na tolik nesmyslnejch dotazů. Jinak 40mA z článku je sice hezký ale trochu mimo realitu.... navíc pokud bys vytvořil panel kterej by měl dostatečný parametry, tak kam ho na motorce dáš? to je plocha jako kr***.
Datum: 12. ledna 2009 14:35
 Berane, olověná baterka není tak náchilná na vyšší proudy, aby měla ampéra nějakej význam. 6V na dobíjenáí baterky je málo. Je potřeba alespoň 6,5 V nejlíp 7,2V.
Datum: 12. ledna 2009 14:24
 hele, dit nejsou zas tak malý, "solární článek Imax=40mA Uo=2V 69x26x3mm" píšou I max, to je 40 když bych dal 3, tak to bude už 120 mA a to už je 0,12 A, tak myslíš, že tohle kdyby mi dobíjelo (6 V a 0,12 A), tak že by mi to tu baterku trochu nedobilo?
Datum: 12. ledna 2009 14:24
Jméno: Beran
IP: uživatel1886
 Hele Chongu ty asik neumíš číst a taky ti neříkám polnoční král czest.
Datum: 12. ledna 2009 14:20
Jméno: Beran
IP: uživatel1886
 Jeden solární článek dodává 40 mA při 2V. Takže potřeboval bys 15 solárních článků to by ti dalo maximalně 600mA což je vyhovující, zapojit to musíš vždycky 3 članky do
serie abys získal 6V a pak budeš mít 5 řad článku po třech které spojíš paralelně a připojíš k baterce. Ale musíš počítet s tím, že nemužeš dobíjet baterku najednou články a
dinamem. Protože bys dodával dvakrát větší proud a to by se baterce nelíbilo. Články mužeš mít jako zálohu pro dobíjení baterky připojené přes vypínač a kdyby ti to
přestalo dobíjet tak zapneš články tak pul hodky počkáš aš se baterka trochu nahltí a pak směle dál
Datum: 12. ledna 2009 14:05
 j, dik za vysvětlení  skus mi to poslat pls ještě jednou, nic mi nepřišlo... tjanu@centrum.cz
Datum: 12. ledna 2009 14:01
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 Než takovéhle blbiny, tak si kup raději Vape
Datum: 12. ledna 2009 13:38
Jméno: Chong
IP: uživatel4394
 LoukotMane.. tak to jsem se dlouho takhle praštěným nápadem nepobavil  . Upřímně... a platí to i pro rezistorového maniaka Berana... kam by jsi jako ty solární články chtěl dát? Ty miniaturní dávají pouze pá uA (mikroampér), to ta tvoje baterka má daleko větší samovybíjecí proud  a pokud by jsi chtěl něco co už má smyls, tedy to co dává řádově waty, tak to už stojí od tisícovky víc... a to nemluvím o rozměrech, protože to bys musel vozit na zádech  . A Beranovi... každý odpor je zároveň spotřebič, takže když něco odporem srážíš, ŕovnou spotřebováváš z výkonu určitou část, takže pokud by se použil solární článek tak by bylo nevýhodné jej regulovat jinak než pomocí měniče, nábojové pumpy, či jiného sofistikovaného zařízení aby se minimalizovali ztráty... Schema voltmetru, tedy link s popisem jsem ti poslal už 9.1 Loukot!
Datum: 12. ledna 2009 13:37
 jo, jako mě dinamo jako dobíjí někdy když vodpojim baterku, tak to jede i bez ní, ale někdy se zase stane, že když ji vodpojim, tak to ani neblafne, tak bych chtěl tohle jako takový jíštění, aby mi dobíjely vobě věci...
Datum: 12. ledna 2009 13:14
Datum: 12. ledna 2009 13:09
 sory, zapoměl sem říct, že se jedná vo čz 175, baterka, 6V 6Ah
Datum: 12. ledna 2009 13:07
Jméno: Beran
IP: uživatel1886
 Jakou baterku maš na tom pindourovi? Dobíjení je nejlepší přivést ze zapalka přes omezovací odpor a usměrňovací diodu, podle toho jaký má baterka vákon vypočítáš
velikost zatěžovacího odporu. např baterka má 9Ah, takže se nabíjí max. desetinou wýkonu to jest 0.9A, pro větší životnost baterky je lepší nabíjecí proud ještě snížit, takže
nejlíp u té 9Ah bych doporučil nabíjecí proud 0,85A. A taky si myslím, že kdybys chtěl nabíjet baterku přes solární články tak to bys jo jich hodně potrěboval aby ti dávaly prou
0.85A při 6.5V. jinak doufám že ohmuv zákon znáš kdyš se chceš pouštět d
o takovýhle rekonstrukce měj se čau.
Datum: 12. ledna 2009 13:02
 kdyby ste to taky někdo věděli, tak taky vodepiště..
Datum: 12. ledna 2009 10:41
|



|